Doi Suthep Chiang Mai – Chiang Mais stolthed

Mere end 600 år gammel, er Wat Phratat Doi Suthep Chiang Mai´s vigtigste tempel. Alle buddhister i Chiang Mai skal mindst én gang i deres liv vandre de 11 km op til templet.

Vi startede turen kl. 08.45 fra vores hotel og sammen med 7 andre kørte vi mod bjerget og templet. Vores guide fortalte interessante ting om Chiang Mai´s mange templer på turen dertil, hvilket gav os en bedre forståelse for buddhismen.

Turen dertil tog ca. 45 min. og man kunne vælge at blive sat af ved et af kongens paladser og blive vist rundt, eller fortsætte længere op af bjerget til en bjergstamme landsby, der tidligere er kendt for at dyrke opium.

Her så vi børn klædt i national-dragter og mange små butikker. Vi gik op gennem landsbyens små butikker og endte ved en blomsterhave og landsbyens museum. Der var et væld af farverige blomster og planter vi ikke har set før, og udsigten herfra var enestående.

Museet var lille bambus bygning men meget unikt, med billeder, redskaber, dragter og små indrammede fortællinger.

Herfra fortsatte turen lidt ned af bjerget igen, til templet. Op til templet er der ca. 300 trin med små boder på de første trin hvor det er muligt at købe ofregaver og forfriskninger.

Da vi nåede toppen gik vi en omgang rundt om templet, der var flere små steder rundt om hvor der kunne ofres og bedes. Udsigten over Chiang Mai herfra, var fantastisk på trods af lidt tåge.

Herefter tog vi skoene af og gik ind i templet og ind til pagodaen, her var mange lokale der gik de obligatoriske 3 runder om pagodaen. Flere sad rundt om pagodaen og bad og ofrede gaver eller blomster. Flere lokale kom også med ofregaver til munken som derefter velsignede dem.

En meget flot og imponerende tur til et af Chiang Mai´s mange templer.