Besøg i Pai

Vi tog afsted fra Chiang Mai fredag 07.10 kl. 08.00 om morgenen. Fra Chiang Mai tog vi rute 107 direkte nordpå til Mae Malai. Fra Mae Malai tog vi via den berygtede vej 1095 til venstre, nordvest på mod Pai. Vejret var ikke pralende, men holdt dog tørvejr. Halvvejs på vej 1095 holdt vi en velfortjent pause og fik en dejlig thai frokost.

Beliggende i en særlig malerisk dal ca. 138 km nordvest for Chiang Mai finder vi Pai. Turen op til byen er en oplevelse i sig selv, da ruten går igennem nogle smukke bjerge, med et utal af kurver og hårnålesving.  Det er en storslået natur og byder på en fantastisk udsigt. Selvom ruten er 138 km lang, skal man dog påregne ca 3 timers kørsel.

Byen er en overvejende turisme-orienteret by, der tilbyder afslappet atsmosfære i en bred rejsende og backpacker scene. Byens faste indbyggere er en tilsyneladende blanding af vestlige hippier og Thai rastas som giver stedet en anderledes og unik stemning, som kan virke tiltalende selvom det ikke er ægte. I lavsæson findes der over kapacitet af guesthouse, bar, souvenier butikker og restauranter, medens der i den travle sæson okt-feb kan være svært af finde et værelse. Vi besøgte Pai 7/8 okt 11, og der var dog stadigvæk lavsæson. Der har været en stor stigning af Thaier som besøger byen efter Pai var med i en populær romantisk Thai film.

Selve byen har ingen specielle seværdigheder, de fleste folk kommer blot for den afslappede atmosfære. Nærliggende attraktioner omfatter varme kilder, vandfald, landsbyer og et bjergtop tempel. Samtidig finder man et levn fra 2. verdenskrig i form af Memorial Bridge. Denne bro går over floden Pai, og den ligger umiddelbart lige ved siden af vej 1095 fra Chiang Mai, ca. 6 km før byen. Memorial Bridge blev bygget under den Japanske besættelse, ligeledes som den berømte ”Broen over floden Riwer Kwai”.

Vi besøgte endvidere Pai Canyon, som noget optimistisk beskrives som Pai’s svar på Grand Canyon, men mere præcist er det en smal rød bjergkam med stejle sider og dale på begge sider, og byder på en fantastisk udsigt. Lidt før Pai gjorde vi holdt i “Coffee in Love”, en smuk cafe beliggende med en gudesmuk udsigt. Vi fik en capuccino og en tiramisu kage, alt imedens vi nød den afslappede atmosfære og den fantastiske natur. Herefter checkede vi ind på et lille centralt beliggende guesthouse i byen, med gode parkeringsforhold og dejlige bungalows med lille terrasse og udsigt over Pai dalen. Resten af dagen blev brugt til afslapning, gåtur i byen med lidt shopping, og sluttede af med en god dinner. Næste dag startede vi med et besøg i et smukt autentisk tempel. Vi blev velsignet af en ældre herboende munk som strittede lidt vand på os, og ønskede os held og lykke. Derefter besøgte vi den nærliggende kinesiske landsby Santichon. En landsby som opstod i midten af det 20. århundrede bestående af nogle Yunnanese bjergstamme folk som flygtede for at undslippe det kommunistiske styre. Der var flere butikker som solgte forskelligt kinesisk te, samt andre interessante mærkværdigheder. Vi påbegyndte hjemturen forholdsvis tidligt da vi ville undgå at køre turen igennem bjergene i mørke og eventuel regn. Vi holdt pause på samme sted som på udturen, og vi var tilbage i Chiang Mai omkring kl. 17.00 med en dejlig oplevelse i bagagen.