Chiang Mai – Mae Rim – Pong Yaeng Nai – Samoeng – Hang Dong – Chiang Mai

Fra Chiang Mai ad vej 107 til Mae Rim. I udkanten af Mae Rim til venstre ad vej 1096, via Pong Yaeng Nai til Samoeng. Fra Samoeng til Hang Dong ad vej 1269. Fra Hang Dong tilbage til Chiang Mai ad vej 108.

Tilbagelagt strækning: ca 100 km.

Vi starter ud fra Chiang Mai lørdag den 3 september ved 10.00 tiden, og kører nordpå til Mae Rim. Vi starter ud i solskins vejr, og håber vejret holder, ellers har vi regnfrakken med, pakket ned i bagagen.

Oplevelserne tager for alvor fat, da vi drejer til venstre i MAE RIM. Ad vej 1096. Vejen stiger og man har floden/vandfaldet på venstre hånd. Vejen følger stort set floden.

Ruten byder på mange forlystelses parker som tiger park, slange farm, elefant park, action park med bungee jump , Dronning Sirikits botanic garden m.m. Skal man deltage i noget kræves der mere tid. Vores hensigt var at køre ruten igennem og fange flest mulige indtryk og være tæt på de muligheder som området byder på.

Vi gjorde holdt undervejs ved en lille autentisk primitiv Thai restaurant bygget ved og over floden, som følger vejen. Her kunne vi slappe af og nyde den friske luft samt vandets rislen, samt nyde blomsterne og floraen.

Vi fortsatte og kom forbi et stort højt beliggende tempel tæt på byen Pong Yaeng Nai, stort set ingen mennesker der, men en fantastisk udsigt ud over dalen. Ruten bærer præg af hårdtarbejdende farmere med drivhuse, osv.

Vi kørte herefter opad igen og kom til SAMOENG område / Samoeng Forest, med fantastiske panorama udsigt over bjerge og dale, alt frodigt og grønt.

Vi besøgte jordbærbyen Samoeng hvor der sælges økoligisk jordbær saft og marmelade. Jordbær høsten siges at være i februar måned, så ingen friske samoeng jordbær til os idag.

Turen tilbage ad 1269 mod Hang Dong byder på mange hårnåle sving og flot natur.

Halv vejs tilbage mod Chiang Mai kom vi forbi et sted, som iøvrigt var helt anonymt, ingen skilte eller noget. Men et sted hvor der var masser af elefanter som holdt fyraften. Dette var omkring 17 tiden.

Vi var heldige at komme da der var fyraften og kunne ganske gratis gå rundt og se hvordan elefanterne holdt fyraften.

Vi fik lidt info, om at der var et par tvillinger som gik ved siden af hinanden, samtidig var der en baby elefant som ikke var i lænker som hele tiden viste stor interesse for kameraet, og da den så var kommet for langt væk fra sin mor, blev der afsendt et stort brøl fra moderen.

Vi tog tilbage mod Chiang Mai, og desto tættere vi kom, blev der mere og mere civiliseret igen, med gadekøkkener, små resorts og markeder.

På rute 108 tæt på Chiang Mai lufthavn, gjorde vi holdt i det store Tesco/Lotus supermarked for at handle lidt ind.

Alt i alt var det en fantastisk dag i et område med masser af muligheder, mange gode og autentiske oplevelser, naturskønt område samt mange former for aktiviteter og underholdning.