Mae Taeng Trekking en fantastisk oplevelse i nordthailand

Aftenen før vi skulle på Mae Taeng Trekking kom vores guide til vores hotel sammen med 2 piger fra Belgien, der også skulle deltage på turen. Han fortalte os om turen og hvad vi skulle medbringe, han svarede også på vores spørgsmål omkring Mae Taeng Trekking turen. Herefter underskrev vi forskellige papirer.

Lørdag morgen kl 8.30 blev vi hentet af vores chauffør og guide, hvorefter vi samlede de to andre piger op. Herfra kørte vi ca. 30 min ud til et lokalt marked hvor vores guide købte madvarer til turen. Vi andre fik ca. 45 min til at købe lidt ind hvis der var noget vi manglede eller vi kunne slappe af i mens.

Så fortsatte vi turen ca. 1 time op til vandfaldet, her klædte vi om og gik ca. 10 min op til vandfaldet, det var stort og indbydende, så vi smed tøjet og kravlede et lille stykke ned af nogle store sten for at nå poolen. Herfra badede vi i det brusende vand, der var en enorm kraft fra vandfaldet men vandet var rent og lækkert og en smule koldt.

Efter ca. 30-45 min fortsatte vi turen op til en lokal restaurant, her fik vi serveret middagsmad. Maden bestod af stegte ris med grøntsager og æg og ananas til dessert.

Vi pakkede vores ting fra bussen og fik os pakket ind i langbukser og strømper og sprøjtet med myggespray, selv på vores sko og strømper da der er mange igler i junglen på grund af regnen. Dem ville vi for alt i verden undgå, så den fik ikke for lidt med myggesprayen.

Mae Taeng Trekking Turen startede stejlt så vi fik sved på panden og masser af motion. Efter halvanden time nåede vi den første Karen Village hvor vi holdte en lille pause og guiden fik pakket resten af maden vi skulle have med til næste Karen village hvor vi skulle overnatte. Han fortalte os en smule om forholdene i landsbyen og vi hilste pænt på nogle beboere.

Vi var allerede en smule trætte i vores ben og overraskende nok havde vi kun gået ca. 2 km. Pga det stejle terræn er det ikke muligt at gå mere end et par km på en times tid. Det siger lidt om forholdene.

Vi havde selvfølgelig mod på mere og fortsatte turen ca. 2 timer mere. Igen var terrænet stejlt opadgående men små bakker nedad indimellem. På grund af regnen var der også meget mudret, så vi måtte gå forsigtigt flere steder og hele tiden holde øje med stien.

Vi nåede det højeste punkt på trekking turen, ca. 1000 meter, og herefter gik turen nedad mod den næste Karen Village. Det var endnu hårdere at gå ned af fordi det var glat mange steder og vi måtte være lidt forsigtige, tempoet var alligevel rimelig højt på hele turen. Men vi havde små pauser indimellem. Guiden fortalte os om naturen og hvad landbyerne brugte den til mens vi trekkede.

Da vi nåede landbyen, var vi meget svedige og med trætte ben. Vi fik anvist vore flotte store bambus hytte, hævet på pæle over jorden.

Herinde var der madrasser til os alle 4 og med myggenet over. Vi hang vores våde tøj op på pæle inde i hytten og blev tilbudt et bad. Det ville vi da rigtig gerne, for vi følte os noget beskidte.

Vi gik hen til bad/toilet bygningen og fik os lidt af en overraskelse, vi vidste godt det ikke var bad som vi er vant til men en stor balje med vand og en skål deri var hvad man i landsbyen kalder et bad. Vi prøvede os forsigtigt frem og vandet var selvfølgelig meget koldt, heldigvis trængte vi også til at blive kølet ned så det var opkvikkende. I samme rum ved siden af badet var toilettet, det bestod af et toilet i jorden hvor du kunne sætte dig på hug henover og derefter skylle ud med skålen der var i den store balje.

Da vi var kommet i rent tøj gik vi over til køkkenet, som bestod af endnu en hytte med ildsted. Grøntsager og kød blev snittet og hakket på skærebrætte på gulvet og herefter tilberedt over ildstedet. Vi fik lov til at hjælpe til med madlavningen, og det var spændende at prøve og iagttage primitiv madlavning. Familien vi boede hos bestod af et ægtepar på omkring 23 der havde to børn, den ene 1,5 måned gammel og den anden 2,5 år, og forældrene til dette ægtepar. Vi var nysgerrige på deres levemåde og de var venlige og imødekommende overfor vores spørgsmål.

Vi spiste ved et langt bord i det fri med stearinlys. Maden var lækker, vi fik ris med 3 forskellige kød og grøntsagsretter. Vi hyggede efter spisning sammen med vores guide og fik lært yderligere lidt thai gloser og fik et indblik i kulturen.

Efter aftensmaden havde lagt sig blev vi hurtig trætte og valgte at ligge os op og slappe af. Vi fik stearinlysende med fra bordet og måtte på den måde finde vej i mørket over til vores hytte. Her var der allerede tændt stearinlys for os så det var blevet rigtig hyggeligt.

Vi havde heldigvis også lommelygter med.

Det var hyggeligt og mystisk at ligge i en hytte, der er delvis åben og kan høre alle lydende fra dyrene i junglen og høns og grise som gik frit rundt i landsbyen. Det var en nat man aldrig vil glemme.

Klokken 7 næste morgen blev vi vækket og måtte ned og spise morgenmad inden turen skulle fortsætte. Vi fik serveret ristet toast, spejlæg, syltetøj, smør og kaffe og te.

Efter morgenmaden pakkede vi vores ting og skulle derefter videre ned mod næste village ved floden, hvorfra vi skulle bambus-rafte.

Turen derned tog ca. halvanden time og gik stejlt nedad, flere gange var vi ved at glide og med ømme ben fra dagen før, var det lidt at en udfordring. På vejen kom 2 drenge forbi og spurgte om vi ville have en bambus pind til at støtte os til. Det skar de til os på få minutter og derefter havde vi lidt mere kontrol over det glatte terræn.

Da vi nåede bunden af bjerget ankom vi til landsbyen. Her pustede vi ud, tog en slapper og fik vaskede vores sko.

Vi pakkede vores ting i plastikposer og vores rygsække blev læsset på bambus tømmerflåden hvorefter vi fulgte. Det var stille og roligt og vi fik lært kommandoerne når vi skulle hjælpe til. Det ser nemt ud når de lokale står med en lang bambus pind og styre tømmerflåden, men vi fandt ud det slet ikke var så ligetil.

Da vi nåede den næste landby hvorfra vi igen skulle rafte, stod en lille flok børn klar med deres skoletasker til at ride på elefanterne tilbage. De går i skole fra mandag til fredag og er kun hjemme i weekenden, så derfor var der transport på elefanterne.

Vi raftede omkring en time til halvanden videre ned af floden og kom fordi små og lidt større strømfald men også det klarede vores kaptajn til perfektion, selvom det så lidt vildt ud og det indimellem var svært at holde balancen.

Herefter nåede vi en rafting camp hvor vi blev sat af og kom ind på en lokal restaurant. Her fik vi serveret Pad Thai og det var rigtig lækkert, vi var nemlig blevet meget sultne efter de fysiske udfoldelser hele formiddagen og over middag.

Herfra skulle vi køre hjem til Chiang Mai. Vores chauffør holdte og ventede på os og vi satte os ind i pick-up´en. Der gik ikke lang tid før vi alle havde lukkede øjnene og fik en lille lur, så godt som det nu kunne lade sig gøre. Turen tilbage til Chiang Mai tog ca. halvanden time.

En fantastisk oplevelsesrig tur og sundt at komme ud hvor man udfordrer sig selv på forskellige måder.